godziny pracy biura:
poniedziałek - piątek
8.00 - 16.00

NIP: 525-00-12-521
Tel: 22 322 82 00
Fax 22 322 82 09
e-mail: sbm@sbm.waw.pl

Regulamin tworzenia i gospodarowania funduszami SBM „ Żoliborz”.

Podstawa prawna:

 

- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U.  z 2003 r., nr 119, poz, 1116 ze zmianami),

- Ustawa z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze ( j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zmianami),

- Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokalu (Dz.U. nr 85, poz. 388 ze zmianami),

- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. ze zmianami),

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym osób prawnych (publikacja: Dz. U. z 2006r. nr 217, poz. 1589),

- Statut Spółdzielni.

 

1.   Postanowienia ogólne

 

1.1. Spółdzielnia prowadzi działalność na zasadach rozrachunku gospodarczego w interesie swoich członków. Działalność Spółdzielni jest finansowana:

 

- funduszami własnymi Spółdzielni,

- wkładami budowlanymi członków,

- przychodami ze świadczonych usług najmu,

- opłat bieżących mieszkańców

- środków celowych  z Unii Europejskiej

 

1.2. Spółdzielnia prowadzi działalność na podstawie planów  gospodarczych określających:

 

- cele i zadania rzeczowe,

- wielkość nakładów, jakie należy ponieść na realizację celów i zadań rzeczowych,

- źródła finansowania nakładów.

 

Określenie szczegółowych zasad i trybu opracowywania projektów planów oraz

uchwalenie tych planów należy do właściwości Rady Nadzorczej.

 

1.3. Spółdzielnia prowadzi rachunkowość i sporządza sprawozdania statystyczne zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami. Szczegółowe zasady ewidencji księgowej określa zakładowy plan kont zatwierdzony przez Zarząd Spółdzielni.

 

1.4. Roczne sprawozdania finansowe Spółdzielni są ogłaszane według zasad określonych ustawą o rachunkowości oraz ustawą Prawo Spółdzielcze.

Roczne sprawozdanie finansowe łącznie z opinią biegłego rewidenta (jeżeli było przez niego badane) wykłada się w lokalu Spółdzielni co najmniej 21 dni przed terminem rocznego Walnego Zgromadzenia w celu umożliwienia członkom Spółdzielni

zapoznania się z nim.

 

1.5. Ustalenie podziału nadwyżki bilansowej lub sposobu pokrycia straty bilansowej następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia.

 

1.6. Wynik finansowy - ustalany jest na 31. grudnia każdego roku i obejmuje:

 

1) przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

2) przychody i koszty gospodarki lokalami użytkowymi, terenami dzierżawionymi

    oraz wynik na pozostałej działalności operacyjnej i finansowej.

 

Spółdzielnia prowadzi działalność bezwynikową jedynie w zakresie eksploatacji lokali

mieszkalnych. Różnica pomiędzy kosztami i przychodami zwiększa odpowiednio

koszty lub przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi w roku następnym.

Na pozostałej działalności ustalany jest dochód celem wyliczenia wysokości

podatku dochodowego osób prawnych. Nadwyżka netto przeznaczana jest zgodnie z decyzją Walnego Zgromadzenia.

 

1.7. Pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej Spółdzielnia może

przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją

i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie

działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

 

1.8. Koszty remontów o wysokiej kapitałochłonności mogą być na  podstawie decyzji Rady Nadzorczej – rozłożone w czasie, jako rozliczenia międzyokresowe.

 

1.9. Koszty włączonych do obowiązków Spółdzielni remontów budynków, budowli i urządzeń technicznych zaliczanych do zasobów mieszkaniowych są finansowane środkami funduszu remontowego pozyskiwanych z  zasobów mieszkaniowych. Ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego prowadzi się z podziałem na nieruchomości.

 

1.10. Zarząd Spółdzielni po zatwierdzeniu  przez RN ustala wielkość środków na wynagrodzenia (płace podstawowe, dodatki, premie, nagrody itp.) w ramach uchwalanych corocznych planów gospodarczych (pkt 1.2).

Zasady wynagradzania określa regulamin wynagradzania ustanawiany według zasad i w trybie określonym przepisami Kodeksu pracy.

1.11. Zasady i wysokośćwynagrodzenia dla członków Zarządu Spółdzielni uchwala RN.


2. Fundusze

2.1. Spółdzielnia tworzy fundusze:

- udziałowy,

- zasobowy,

- wkładów  budowlanych,

- remontowy zasobów mieszkaniowych,

Tworzenie innych funduszy jest możliwe, jeśli przewidują to przepisy ustawowe lub Statut Spółdzielni.

 

2.2. Fundusz udziałowy powstaje z wpłat udziałów członkowskich, służy do

finansowania bieżącej działalności Spółdzielni i stanowi zabezpieczenie pokrycia

ewentualnych strat bilansowych w części przekraczającej Fundusz Zasobowy.

Fundusz pomniejszają zwroty udziałów członkowskich. Fundusz udziałowy nie jest

waloryzowany. Członek Spółdzielni nie może przed ustaniem członkostwa żądać

zwrotu wpłat dokonanych na udziały. Zwrot udziałów w wartościach nominalnych nie

może nastąpić przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok, w którym

członek wystąpił z żądaniem wypłaty oraz w przypadku, gdy jego udziały zostały

przeznaczone na pokrycie strat Spółdzielni. Rozliczenie z tytułu zwrotu żądanych

przez członka wniesionych udziałów następuje przelewem na wskazane konto bankowe

w ciągu dwóch miesięcy od daty zatwierdzeniasprawozdania bilansowego.

Gdyby fundusze własne nie wystarczyły na pokrycie strat, Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę zobowiązującą członków do podwyższenia udziałów w stosunku do ustalonej w Statucie.

 

2.3. Fundusz zasobowy finansuje majątek Spółdzielni.

Fundusz zasobowy powstaje z:

- wpłat wpisowego wnoszonych przez członków,

- podziału nadwyżki bilansowej  Spółdzielni w kwotach określonych uchwałami

  Walnego Zgromadzenia,

- innych przychodów (np.  sprzedaż środka trwałego ) i innych źródeł określonych w przepisach odrębnych ustaw.

Fundusz zasobowy pomniejsza się o:

- wydatki na inne cele określone na wniosek Zarządu i po zaopiniowaniu przez Radę

  Nadzorczą zatwierdzonych przez Walne Zgromadzenie,

- pokrycie straty bilansowej Spółdzielni w kwotach określonych uchwałami Walnego

  Zgromadzenia.

 

2.4.Fundusz wkładów budowlanych odzwierciedla stan wkładów budowlanych

członków posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, oraz stanowiących odrębną własność lokalu, lokalu użytkowego i garażu.

Fundusz tworzy się z:

- wpłaconych do Spółdzielni wkładów budowlanych,

- uznania skutków przeszacowania wartości zasobów mieszkaniowych finansowanych wkładami budowlanymi,

Fundusz zmniejszają zwroty uprzednio wniesionych wkładów budowlanych, uznanie

skutków wyceny rynkowej, zgodnie z zapisem art. 17.11.1. u.s.m. oraz przeniesienia prawa w odrębną własność lub pokrycia wymagalnych zobowiązań członka Spółdzielni, zgodnie z zapisem art. 27 ust.3, art. 29 prawa spółdzielczego oraz art. 17.11 u.s.m.

2.5. Fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych Spółdzielnitworzy się w celu zabezpieczenia środków na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni w należytym stanie technicznym na podstawie zasad Regulaminu zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą Spółdzielni z:

a)   odpisów dokonywanych w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi odrębnie dla każdej nieruchomości (od wszystkich lokali mieszkalnych w tym lokali stanowiących odrębną własność, pozostających w zarządzie Spółdzielni), których wysokość ustala Rada Nadzorcza Spółdzielni.

b)    odszkodowań od firm ubezpieczeniowych za szkody powstałe w danej nieruchomości, których koszt likwidacji stanowi wydatek funduszu remontowego,

c)     pozyskanych kwot z tytułu zabezpieczeń zawartych w umowach na prace remontowe,

d)    podziału nadwyżki bilansowej Spółdzielni - na podstawie uchwały podjętej przez Walne Zgromadzenie.

 

2.6. Rozliczanie funduszu remontowego

 

2.6.1. Zakres wykorzystania funduszu remontowego

Środki funduszu  wykorzystywane są tylko na finansowanie zaliczonych do

obowiązków Spółdzielni remontów zasobów mieszkaniowych.

Środki z Funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych przeznaczone są na finansowanie robót związanych z remontem mienia Spółdzielni przeznaczonego do wspólnego korzystania.

 

2.6.2. Rozliczanie funduszu remontowego

Środki z funduszu remontowego muszą być rozliczone dla każdej nieruchomości, wg następujących zasad:

- nie wykorzystane w ciągu roku środki funduszu na remonty przechodzą na kolejne lata,

- niedobory powstałe w ciągu roku środków funduszu na remonty przechodzą na kolejne lata okresu pięcioletniego. Pięcioletni okres rozliczania Funduszu remontowego należy liczyć od pierwszego dnia roku następnego.

2.6.3.Spółdzielnia zobowiązana jest prowadzić rozliczanie gospodarki funduszem remontowym dla każdej nieruchomości w okresowych przedziałach czasowych: rocznych, dwuletnich itd. w ciągu 5-cio letnich okresów bilansowych. Przykładowe rozliczanie funduszu remontowego podano w załączonej tabeli.

 

2.6.4.Środkami Funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych gospodaruje Zarząd

Spółdzielni po zatwierdzeniu rocznego planu gospodarczego  przez Radę Nadzorczą. Wysokość odpisów na Fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych powinien być określony adekwatnie do potrzeb remontowych nieruchomości w oparciu o bieżące przeglądy techniczne. Inwestycje przekraczające kwotę rocznego budżetu F.R mogą być rozłożone na okres 5 lat z zastrzeżeniem, że muszą się zmieścić w kwocie równej 5 letniemu odpisowi na F.R po uwzględnieniu rocznych planów remontowych.

Stan środków na Funduszu remontowym zasobów mieszkaniowych na potrzeby  Spółdzielni i poszczególnych nieruchomości wynika z analityki konta  „856”  „Fundusz remontowy ”.

 

3. Postanowienia końcowe

 

3.1. Spółdzielnia może tworzyć odpisy aktualizujące należności określone w art. 35b

Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694),

jeśli należności te powstały z tytułu:

-  umowy najmu lokalu użytkowego,

 

Odpisy aktualizujące należności z tytułu umów o dostawy i usługi tworzone są w ciężar

pozostałych kosztów operacyjnych.

 

3.2.Uznanie za nieściągalne należności Spółdzielni od członków z tytułu praw do lokalu

 stanowi podstawę do zastosowania przez Radę Nadzorczą sankcji statutowej w stosunku do danego członka, przewidzianych w Statucie Spółdzielni.

Jeśli wskutek zastosowania tych sankcji wygaśnie spółdzielcze prawo do lokalu,

to należność Spółdzielni powinna być potrącona po opróżnieniu lokalu z kwoty wkładu.

Zasady rozliczenia obowiązują zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień

wygaśnięcia spółdzielczego prawa do lokalu.

 

3.3.Należności Spółdzielni uznane za nieściągalne od właścicieli lokali o statusie prawnym wyodrębnionej własności będą egzekwowane sądownie obciążeniem na wartości hipoteki danego lokalu.

 

Regulamin zatwierdzono na posiedzeniu Rady Nadzorczej Spółdzielni w dniu 23.03.2017r. Uchwałą Nr  3/2017 ma zastosowanie od dnia 23.03.2017r.

Traci moc Regulamin tworzenia i gospodarowania funduszami uchwalony dnia 21.02.2012r. uchwałą RN Nr 135/2012.

dodano: 2017-03-23

projekt i wykonanie - motta.com.pl - 2013